Varför ägg är bra

är ägg bra för hälsan

En introduktion till ägg

Både äggets vita och äggula är rik på näringsämnen, inklusive proteiner, vitaminer och mineraler. Äggula innehåller också kolesterol, fettlösliga vitaminer (såsom vitamin D och E) och essentiella fettsyror. Ägg är också en viktig och mångsidig ingrediens för matlagning, eftersom deras speciella kemiska smink är bokstavligen limet för många viktiga bakningsreaktioner.

Sedan tömningen av kycklingen har människor haft och närt sig med ägg. Som en lång tidssymbol för fertilitet och återfödelse har ägget tagit sin plats i både religiös och kulinarisk historia. I kristendomen har symbolen för det dekorerade ägget blivit synonymt med påsk. Det finns många olika typer av ägg tillgängliga, det vanligaste är kycklingägg medan fler gourmetval inkluderar anka, gås och vaktelägg.

Näringshöjdpunkter

Ägg är en mycket bra källa till billigt protein av hög kvalitet. Mer än hälften av proteinet i ett ägg finns i äggviten, som också innehåller vitamin B2 och lägre mängder fett än äggula. Ägg är rika källor till selen, vitamin D, B6, B12 och mineraler som zink, järn och koppar. Äggulor innehåller mer kalorier och fett än de vita. De är en källa till fettlösliga vitaminer A, D, E och K och lecitin, den förening som möjliggör emulgering i recept som hollandaise eller majonnäs.

Vissa märken ägg innehåller nu omega-3-fettsyror, beroende på vad kycklingarna har matats (kryssa alltid i rutan). Ägg betraktas som en ”komplett” proteinkälla eftersom de innehåller alla de nio essentiella aminosyrorna, de som vi inte kan syntetisera i våra kroppar och måste få från vår kost.

Ett medium ägg (kokt) innehåller:

  • 84 kalorier
  • 8,3 g protein
  • 5,7 g fett
  • 1,6 g satt fett

Kolesterolfrågan

I flera år ansågs ägg vara mer hälsorisk än hälsosam mat. Detta beror på att de ansågs vara en mat med högt kolesterol, så de med höga kolesterolnivåer rekommenderades att undvika dem. Vi vet nu att det kolesterol som finns i maten har mycket mindre effekt på vårt kolesterol i blodet än mängden mättat fett vi äter. Om du har rekommenderats av din läkare att ändra din diet i ett försök att sänka dina kolesterolnivåer i blodet, är det bästa att göra dagliga riktlinjer för mättat fett (20 g för en genomsnittlig kvinna och 30 g för en genomsnittlig man ) istället väljer enkelomättade fetter som finns i olivolja och rapsolja. Det är också en bra idé att öka ditt intag av grönsaker, fullkorn, magert kött och mejeriprodukter med låg fetthalt och samtidigt minimera sockerarter och raffinerade kolhydrater.

Om du är orolig för ditt kolesterol eller är osäker på om det är säkert för dig att konsumera ägg, kontakta din läkare.

Ägg för hälsa

Ägg är rika på flera näringsämnen som främjar hjärthälsan, såsom betain och kolin. En nyligen genomförd studie av nästan en halv miljon människor i Kina föreslår att äta ett ägg om dagen kan minska risken för hjärtsjukdomar och stroke, även om experter betonar att ägg måste konsumeras som en del av en hälsosam livsstil för att vara fördelaktiga.

Under graviditet och amning är en tillräcklig tillförsel av kolin särskilt viktig, eftersom kolin är viktigt för normal hjärnutveckling.

Ägg är en användbar källa till D-vitamin, som hjälper till att skydda ben och förhindra osteoporos och rakitis. Handla klokt, eftersom produktionsmetoden – fritt utbud, ekologiskt eller ladugård – kan göra skillnad i D-vitamininnehållet. Ägg bör ingå som en del av en varierad och balanserad diet. De fyller, och när de äts till frukost kan det hjälpa till med viktkontroll som en del av ett viktminskningsprogram, eftersom det höga proteininnehållet hjälper oss att känna oss fylligare längre.

Vaktelägg

vaktelägg är bra för hälsan

Vaktelägg har en liknande smak som kycklingägg, men deras petite storlek (fem vaktelägg är vanligtvis lika med ett stort kycklingägg) och vackert, prickigt skal har gjort dem populära i gourmetmatlagning. Skallen varierar i färg från mörkbrun till blå eller vit. Vaktelägg är ofta hårdkokta och serveras med havssalt.

Ankägg

ankägg stärker kroppen

Ankägg ser ut som kycklingägg men är större. Som med kycklingägg säljs de i storlekar från små till stora. Ankägg har mer protein och är rikare än kycklingägg, men de har också ett högre fettinnehåll. Vid kokning blir den vita blåaktig och äggulan blir röd-orange.

Hur man väljer och lagrar

Välj ägg från frittgående eller organiskt uppfödda kycklingar. Ägg bör alltid inspekteras visuellt innan de köper. Det är bäst att kontrollera om det finns sprickor eller vätska i lådan så att det inte finns några trasiga. Ägg förvaras bäst i kylskåpets huvuddel där de kan stanna i upp till en månad (kolla bäst före-datum på rutan). Ägg med högre omega-3-fettsyror äts bäst så tidigt som möjligt för att hålla dessa oljor färska.

Säkerhet

Det främsta säkerhetsproblemet brukade vara salmonellaförgiftning, men Food Standards Agency (FSA) har nyligen ändrat sina riktlinjer för att äta rinnande ägg. De säger nu att spädbarn, barn, gravida kvinnor och äldre kan äta råa eller lättkokta ägg som produceras enligt British Lion Code of Practice. Besök FSA: s webbplats för mer information.

Ett annat säkerhetsproblem när det gäller ägg är att de är ett vanligt livsmedelsallergen, särskilt bland små barn. Se din läkare om du har några problem med allergier mot ägg.

Scroll to Top